Wednesday, March 3, 2010

Appalachian - Here we come!

Følg med på "research" turen som starter 4. mars 2010. Magnus Ellingsen og Trond Moberg reiser over for å kjøre opp turen, finne de beste veiene, lage avtaler med hoteller mm. Vi prøver å legge inn dagsbeskrivelser og bilder underveis.

Torsdag 4. mars
Vi møtes på Schipol rundt 15, ett par timer før flyet til New York tar av. Ingen problemer i innsjekking, de nye kroppsscannerne tar det bare 20 sekunder å komme gjennom. Alt går som smurt, og vi tar av et kvarter før tiden. Vi har plass på forskjellige seterader, men etter take-off finner vi en treseter å dele i den nye economy comfort avdelingen. Kart og reisebeskrivelser diskuteres, middag kommer og vi venter på det vanlige "pasta or chicken." Fantastisk, her er det "beef or pasta", det blir selvfølgelig beef, og den er til og med god.

Vi lander i New York en time før planen, sniker oss ut av flyet foran business folkene og går rett til Immigration. Ingen kø, vi er gjennom på 45 sekunder.

Magnus er sjåfør og Trond er kartleser og bloggansvarlig, derfor får Magnus velge bil. Vi kan velge blant hele rekke 3a, og Magnus tar en Dodge Magnum. Vi hiver bagasjen inn og kjører frem til utsjekk og får grei beskjed om at vi kan ta alle bilene i rekken med unntak av Magnumen. Det er selvfølgelig bare kjedelige biler igjen og nå blir det en Chevrolet Impala. Grei nok.

Tomtomen (GPS) klistres i frontruten og hotelladressen legges inn. Det tar ikke mer enn fem minutter å kjøre til hotellet. En av oppgavene på denne turen er å finne overnatting underveis. Derfor er det greit å konstatere at hotellet i New York ikke egner seg for en motorsykkelgruppe. Her må vi finne noe annet.

Vi avtaler å starte neste dag kl 7 for å finne den beste veien nordover til Albany (hovedstaden i New York).

Fredag 5. mars
Kl 6 er det frokost, vafler med lønnesirup. Avreise er allerede avtalt til kl 7. Fra flyplass hotellet i New York kjører vi mot Hudson River, her er det kø i morgenrushet, så vi bruker ca en time på 20 miles.

Plutselig løser alt seg opp, vi kommer over på lokale veier langs Hudson River og trafikken dør vekk. Nå er det utrolig flotte motorsykkelveier helt opp til Albany. Gled dere. Vi finner steder underveis for å fylle bensin, ta en stopp, spise lunch, osv. I Newburgh tar vi en stopp hos Orange County Choppers (ingen av Teutel familien var til stede), kjøper våre t-skjorter og tar fatt på veien igjen.

Vi kjører nå i Mars, snøen ligger fortsatt og trærene er nakne. Denne veien må være en fantastisk opplevelse på motorsykkel om sommeren, Vi gleder oss til 2011.

Nå har vi funnet en perle av et overnattingssted. Hotellet er et Harley hotell og rett ved siden av har de en Harley BBQ (grillmat). En utrolig flott småby der alt er innen gåavstand.

Trond har kontaktet en slektning i denne byen, og vi er invitert ut på middag kl 17:30. Hun har allerede hjulpet oss med å finne frem til de beste stedene, avtale med hotellet er allerede gjort. I morgen skal vi prøve å få lastet opp bilder.

Nå har vi nettopp kommet tilbake fra et skikkelig herremåltid, den beste biffen vi noengang har spist. Vi har en avtale med Alane og mannen i morgen tidlig for frokost. Da får vi en del tips til veien videre mot Buffalo.


Lørdag 6. mars
Hotellet er som sagt supert. Vi sjekker ut og møter Alane med mann utenfor resepsjonen kl 7. De tar oss med til et spesielt frokoststed der de lokale Harley folkene spiser. Etterpå stikker vi innom en Walmart for å handle de nødvendige tingene vi har glemt å handle med oss fra Norge.

I dag skal vi til Niagara Falls og vi hadde egentlig tenkt å ta Interstaten hele veien. Alane tipset oss om en mindre vei og denne fulgte vi hele veien til Niagara Falls. Det er en flott two-lane vei hele veien fra Albany til Niagara Falls. Den første halvparten går gjennom jordbruksland og den siste gjennom en masse vingårder- Her har vi funnet et perfekt sted å stoppe for prøvesmaking og for å handle.

Vi kommer sent frem til Niagara Falls siden vi har kjørt en masse småveier for å finne den beste ruten.
















 

Søndag 7. Mars
I dag startet vi rundt 9 og regner med å dekke to dagsetapper siden vi kjører bil og ikke har andre å tenke på. Vi er innom fossefallet og tar noen bilder før vi legger i vei. Vi tar kvelden i Gettysburg og har kjørt ca 400 miles på nydelige veier. Her er en blanding av jordbruksland og vingårder. Første overnatting blir i Williamsport og den neste i Gettysburg. Det meste av dagen har vi kjørt i Amish land i Pennsylvania, her er det skilter hele veien som advarer om hest og kjerre i veien. Gettysburg er full av historie, dette skal vi sjekke nærmere i morgen.


Mandag 8. Mars
Vi er i Pennsylvania, "the Amish State".
En kjapp liten tur på en halvtime til Harleyfabrikken i York. Vi får en rundtur på ca. en time, og ser hvordan Electragliden, Road kingen og Heritagen blir satt sammen. Det er så mye å oppleve i dette området at vi må være her i to dager. Nå er vi virkelig i gang og kjører på Appalachion Trail, FANTASTISKE VEIER! Vi følger Appalachion Trail hele veien ned til Waynesboro der vi treffer Kimberly som er en god venn av Magnus. Hun kjenner området vi er i inn og ut, og kommer med flere gode forslag om flotte opplevelser. Her er så mye historie og utrolige kjøreopplevelser på fine veier at vi jammen må være her også i to dager. Vi har  offisielt krysset Mason-Dixon line. Nå er vi i sørstatene som på vår tur er begge Virginia og Carolina statene og Georgia.







Tirsdag 9. Mars
Vi sier farvell til hyggelige Kimberly, og fortsetter på Appalachion Trail. Husk at vi er i begynnelsen av mars! disse første dagene har temperaturen vært rundt null, nå begynner det å bli mindre snø og etter at vi krysset Mason-Dixon Line har vi etter hvert kommet opp i 20 varmegrader. Temperaturen vill uansett ikke være noe problem når vi kjører vår første tur i 2011.




Kimberly og Magnus


Foamhange - En plastikk kopi av Stonehenge i England



Onsdag 10. Mars
I dag har vi kjørt i både North og South Carolina. Her er det vår og behagelige 22 grader. Det er tydelig vår, snøen har forsvunnet, markene er grønne og trærne har fått et grønnskjær. Et par steder har vi måttet forlate Appalachian pga vinterstenging, men har fulgt nærmeste vei for å "time" turen. Hele Appalachian Trail har fartsgrense rundt 35 m/h, så dagsetappene må ikke være mer en ca 150 miles.

Helt nord i South Carolina er det slutt på the Appalachian Trail og vi tar en transportetappe for å komme til kysten og fortsette the "scenic byways" der. Vi har kjørt gjennom skogkledte områder i flere dager, dette er en liten prøvelse når Magnus er med. Han driver vedhogst på full tid og regner alt om i kubikkmeter ved. Ikke bare det, han vet hva de fleste treslagene er. Av og til lurer han på hvilken tresort vi ser, jeg sier at det er et tre. Både i går og i dag har vi kjørt gjennom store områder som driver juletre produksjon.

Så nevner vi også at ikke alle bildene er tatt av oss, men lånt fra en av the Appalachian Trail foreningene vi finner langs veien. Det er uvurderlig informasjon vi får når vi kjører en "research" tur som dette. Du finner ikke den informasjonen du trenger uansett hvor mye du søker på nettet. Her må du ha kontakt med folk, enten det er på en bensinstasjon langs veien eller et av de mange Information senterne i hver stat. Vi gleder oss til i morgen når vi kommer til østkysten, der er det ikke så mange trær så da er det min tur til å snakke.

Torsdag 11. Mars
Magnus har funnet ut at den primære inntektskilden i South Carolina er skogbruk, så vi er fremdeles ikke ferdig med tresnakket. Her er trærne høye med få greiner, derfor er de selvfølgelig mye lettere å kviste. Igjen i følge Magnus. Vi har funnet kysten og forholdsvis greie veier. Problemet er at det ikke er noen veier som følger kysten før vi kommer til Florida. Det blir i morgen. I dag har vi kjørt to dags etapper, solen har gått i hi og regnet har overtatt. Fremdeles er det ca 18 varmegrader. Det er meldt regn i morgen også, men på lørdag skal solen komme frem igjen. Vi skal innom et Visitor Center for å finne de beste veiene. Følg med.

Fredag 12. Mars
Vi nærmer oss Florida og det er blitt tynnere mellom trærne. Lasten over er kun egnet til opptenningsved eller tannstikkere i følge Magnus.Temperaturen er bra, men regnet fortsetter. Vi har funnet gode tofeltsveier å kjøre, og har kommet inn i staten Georgia.

Lørdag 13. Mars
Skyfri himmel med strålende sol og 25 grader. Etter en times kjøring er vi i Florida.

Som dere ser er vi nå i Florda, her er det bare palmer og de er ikke brukendes til annet enn å avle kokosnøtter. Det er det siste jeg hører om trær fra Magnus på denne turen. Vi kjører langs østkysten av Florida, ikke helt ved havet for der ligger det selvfølgelig hoteller med "beach access." Vi er innom St. Augustine, den eldste byen i Amerika, stopper også I Daytona Beach (kjent for sitt gedigne motorsykkeltreff hvert år i Mars). Vi ankommer Ft. Lauderdale og det er ikke et ledig rom å oppdrive. Daytonatreffet er nettopp over og i tillegg er det "spring break" for studentene. Vi reiser et kvarter nordover til Pompano Beach og sjekker inn på et koselig motell (vi kommer ikke til å benytte dette på turene siden det er for langt fra Ft. Lauderdale).

Oppsummering
Vi har funnet de flotte veiene å kjøre og på diktafonen ligger alle beskrivelser klar til bearbeiding. Det får vente til over påske. Dette må bli en 17 dagers tur (totalt) og tidspunktet for 2011 ser ut til å bli fra midten av August til midten av September. Det ser også ut til at den første turen vil gå fra Ft. Lauderdale til New York, den andre motsatt vei. Ingenting er enda skrevet i stein. Mer informasjon kommer senere på websidene og også på treffet på Gol i Juni. Hvis noen har spørsmål om turen kan disse sendes til info@route66.no, kom gjerne også med kommentarer/innspill. Takk for følget.

Hilsen Magnus og Trond (treagronomassistent)

No comments: